ALV 2018 – toegevoegd agendapunt 6a – door H. Komdeur

Van verenigingslid Henk Komdeur ontvingen wij het volgende toegevoegde agendapunt voor de ALV van 31 maart 2018. Bespreking van het voorstel van lid H.A. Komdeur om te komen tot herziening van het vonnis van de CRvB ( BU 7125 ), zoals voorgelegd aan het voltallige bestuur; Geen wijziging in de richting welke de oorspronkelijke voorgangers…

Deze pagina is afgesloten en alleen toegankelijk voor leden van de VBNGB

Een deel van deze website is afgesloten en alleen toegankelijk voor leden. Het bij elkaar brengen van relevante informatie kost inspanningen en geld. Zo ook deze website en het onderhouden er van. Een deel van de website houden wij vrij toegankelijk. Hier leest u wat vrij is en wat niet, en waarom.
Als u al lid bent kunt u hieronder inloggen. Bent u nog geen lid? Dan nodigen wij u uit om lid te worden, door het aanmeldformulier in te vullen.

3 Reacties

1. Wat een GEWELDIG stuk !!!

Eigenlijk ligt het probleem ten gronde aan de “rechtspraak” in de EU!

Natuurlijk zou het zo moeten zijn dat het E.H.v.J. niet terug verwijst naar een land dat alle fatsoen en rechts en rechtsregels met voeten treedt!!

Antwoord
  2. Ligitation Lawyers werkt op basis van no cure no pay. De uitkomst zou moeten zijn dat we terug gaan naar de situatie voor 2006, hetgeen in houdt medische zorg in woonland naar eigen keus en medische kosten worden gedeclareerd dan wel doorgesluisd naar de zorgverzekeraar in Nederland. Die zorgverzekeraar in Nederland heeft een acceptatieplicht.

Blijft onverlet dat je dubbele premie betaalt, althans in Spanje, omdat de zorgpremies in de inkomstenbelasting zijn verdisconteerd. Ander punt is werelddekking medische zorg bij vakantie buiten de EU.

De huidige situatie in Spanje is dat je ingeschreven bent bij de Seguridad Social en daar medische zorg kunt krijgen en in het geval dat het wenselijk is terug kunt vallen op medische zorg in Nederland via de EHIC kaart. De kosten van medische zorg in Nederland worden gedeclareerd bij de Groep Buitenlands Recht die is ondergebracht bij Zilveren Kruis.

Medische kosten gemaakt in een ander EU land (niet woonland of land van herkomst) moeten worden gedeclareerd bij het CAK. Voor vakanties buiten de EU ben je verplicht voor medische kosten een dure verzekering af te sluiten met daarbij ook nog een beperkte dekking gebonden aan leeftijd.

Antwoord
  3. Wat een mooie uitgebreide uiteenzetting van deze door juristen zo onnodig ingewikkeld gemaakte materie! De tekst behoeft m.i. hier en daar wel enige correctie en redaktie om de leesbaarheid te verhogen.

Dat de woonlandfactor is ingevoerd vanwege de nationale verschillen in medische verzorging is niet meer dan een wassen neus. Het valt nog niet mee om als verdragsgerechtigde (beter: bijdrageplichtige!) aanvullend te verzekeren tot een gewenst verstrekkingenniveau.

In Duitsland is de wettelijk geregelde zorg goed. Toch zijn er aanwijsbare verschillen in behandeling van Partikuliere en Krankenkasse- patiënten. Als verdragsgerechtigde ben ik aangewezen op een Krankenkasse. Ik ben dan echter geen lid en kan daarom geen gebruik maken van de door de Kasse aangeboden aanvullende verzekeringen. ( zoals een- of tweepersoonskamer en Chefarztbehandlung in het ziekenhuis, natuurgeneeswijzen, maar ook buitenland- cq vakantieverzekering.) Benodigde zorg in verdragslanden valt (uiteraard) wel onder de dekking voor leden. De Krankenkassen wijzen er echter op dat het behandelingsniveau in sommige verdragslanden negatief kan afwijken van dat in Duitsland en raden een vakantieverzekering aan zodat de patiënt ook van ‘partikuliere’ behandelaars gebruik kan maken. Bovendien merken ze op dat het voorkomt dat, ook in verdragslanden, de EHIC soms niet gekend of geaccepteerd wordt!

Een reactie versturen

Met het plaatsen van een reactie accepteert u het privacybeleid.